معرفی جامع منبع کویل دار
نوشته شده توسط : azizi

منبع کويل دار يکي از اجزاي حياتي در سيستم‌هاي گرمايش مرکزي است که براي تأمين آب گرم در ساختمان‌ها و صنايع مختلف به کار مي رود. منبع کويل دار داراي دو بخش اصلي مخزن و کويل است که وظيفه تامين گرمايش آب مصرفي ساختمان را برعهده دارد. فرايند تامين گرمايش آب مصرفي ساختمان در منبع کويلي به اين صورت است که آب سرد از طريق لوله‌هاي مسي درون کويل عبور مي‌کند و انرژي حرارتي را جذب مي‌کند. با جذب حرارت دماي آب افزايش يافته و روند تبادل حرارت بين آب سرد و آب گرم يا بخار به صورت غيرمستقيم و بدون تماس مستقيم انجام مي‌شود.

منبع دوجداره يکي ديگر از تجهيزات گرمايشي موتورخانه است که برخلاف منابع کويلي داراي دولايه‌هاي جداگانه در يک ساختار استوانه‌اي است. در منبع دوجدار آب سرد ابتدا به داخل دولايه داخلي وارد مي‌شود و سپس از طريق دولايه بيروني به منبع اصلي منتقل مي‌شود. اين فرآيند، حرارت را به صورت غيرمستقيم از آب گرم يا بخار تأمين شده توسط بويلر به آب سرد انتقال مي‌دهد. انتخاب بين منبع کويلي و منبع دوجداره به شرايط ساختمان، ظرفيت مورد نياز و نياز مصرف کننده بستگي دارد.

منبع کويل دار چيست؟

منبع کويل دار چيست؟

منبع کويلي يک سيستم گرمايشي است که از مجموعه‌اي از بدنه استوانه‌اي و چندين لوله مسي يا کويل تشکيل شده است. در سيستم منبع کويلي، آب داغ و بخار توليد شده از بويلر وارد کويل‌ها مي‌شود و آب سرد ورودي به مخزن استوانه‌اي را گرم مي‌کند. منبع کويلي در واقع يک نوع ارتقاء يافته از منابع دوجداره است که براي تأمين آب گرم در ساختمان‌ها و صنايع به کار ميرود. اصلي‌ترين تفاوت بين اين دو منبع حرارتي ساختار آن است. به عبارت ديگر، منبع دوجداره دو بدنه استوانه‌اي تو در تو دارد، در حالي که منابع کويلي فقط از يک بدنه استوانه‌اي استفاده مي‌کنند و تبادل حرارت با کويل‌ها انجام مي‌شود.

عملکرد منبع کويل دار

عملکرد منبع کويلي جهت تامين آب گرم مصرفي مشابه منابع آبگرمکن هاست. با اين تفاوت که در منبع کويل دار، شعله آتش مستقيماً به بدنه مخزن نخورده و به جاي آن، آب سرد ورودي با کويلي که با بخار يا آب گرم از درون داغ شده است، در تماس قرار مي‌گيرد. در اثر حرارت بخار با آب سرد، آب درون کويل گرم شده و با استفاده از پمپ به داخل واحدهاي مصرف‌کننده پمپاژ مي‌شود. به اين ترتيب منابع کويل دار به عنوان يک وسيله‌ي کارآمد، آب گرم مصرفي ساختمان را در اختيار مصرف کننده قرار ميدهد.

انواع منبع کويلي

منابع کويلي به صورت کلي به دو دسته اصلي منبع کويلي ايستاده و منبع کويلي افقي تقسيم ميشوند.تفاوت اصلي بين اين دو منبع کويلي در حالت نصب بدنه استوانه‌اي آنهاست و ساير اجزاي اجزاي منبع کويلي تفاوت خاصي با يکديگر ندارند. انتخاب بين اين دو نوع منبع به محل نصب و فضاي موجود و ابعاد موتورخانه بستگي دارد.

در تقسيم بندي ديگر، منابع کويلي بر اساس حالت نصب و قرارگيري کويل‌ها، به کويل حلزوني و کويل U شکل تقسيم ميشوند. در کويل حلزوني، کويل به شکل حلقه‌هاي پيچيده‌شده به دور محور خود قرار دارد، در حالي که در کويل U شکل، کويل به شکل يک U باز قرار مي‌گيرد. اين تقسيم بندي بر اساس شکل و طراحي کويل‌ها صورت مي‌گيرد و تأثير مهمي بر عملکرد و کارايي منبع حرارتي دارد.

اجزاي منبع کويل دار

اجزاي اصلي منبع کويل دار شامل اجزاي زير است:

  • بدنه استوانه‌اي: بدنه استوانه‌اي يکي از اجزاي اساسي منبع کويلي است که از ورق‌هاي گالوانيزه ساخته مي‌شود. اين بدنه مقاومت زيادي در برابر فشار، رسوب‌گيري و خوردگي آب دارد. ابعاد و ظرفيت اين بدنه با توجه به محل نصب و کاربرد مشخص شده و در حالت‌هاي ايستاده و افقي نصب مي‌شود.
  •     کويل يا لوله‌هاي مسي: کويل‌هاي مسي يا لوله‌هاي مسي براي انتقال آب داغ و بخار از بويلر به آب سرد منبع ساخته مي‌شوند. اين کويل‌ها در دو نوع U شکل و حلزوني نصب شده و تعداد و نوع آن‌ها متفاوت است.
  •     دريچه بازديد منبع کويلي: دريچه بازديد يکي از اجزاي منبع کويلي است که امکان تعمير و نگهداري اين منبع گرمايشي را آسان ميکند. با استفاده از دريچه بازديد منبع کويلي ميتوان، شست و شوي کويل منبع را به راحتي انجام داد.

مزايا و معايب منبع کويل دار

مزاياي منبع کويل دار

مزاياي منبع کويل دار شامل موارد زير است:

  •     تعمير آسان
  •     شستشوي آسان
  •     افت حرارتي کم
  •     تنوع در طراحي و کاربرد

معايب منابع کويل دار

منبع کويلي علي رغم مزاياي آن داراي معايبي است که شامل موارد زير است:

 

  •     عدم عايق‌کاري منبع کويل دار
  •     رسوب گرفتگي
  •     پايين بودن دماي آب ديگ
  •     پايين بودن دماي آب سرد ورودي
  •     درست کار نکردن پمپ آب گرم مصرفي
  •     عدم سيرکوله آب ديگ
  •     سوراخ شدن کويل
  •     نشتي اتصالات و شيرهاي اطمينان

نگهداري منظم منبع کويلي، تعميرات به موقع و انجام بازرسي‌هاي دوره‌اي از بروز اين مشکلات جلوگيري کند و باعث افزايش و دوام و کارايي منبع کويلي ميشود.

قيمت منبع کويل دار

قيمت منبع کويل دار بر اساس چندين فاکتور مختلف تعيين مي‌شود که شامل موارد زير مي‌شود:

  • ظرفيت مخزن: منابع کويلي با مخزن‌هاي بزرگتر و بيشتر معمولاً هزينه بيشتري دارند، زيرا مخزن بزرگتر نياز به بيشترين ميزان مواد و زمان توليد دارد.
  • نوع و تعداد کويل‌ها: نوع کويل (مانند کويل‌هاي U شکل يا حلزوني) و تعداد آنها نيز از عوامل مؤثر در تعيين قيمت هستند. مخازن با تعداد کويل‌هاي بيشتر يا کويل‌هاي حلزوني معمولاً قيمت بالاتري دارند.
  • جنس بدنه و کيفيت ساخت: نوع جنس استفاده شده در ساخت بدنه از ديگر عوامل مهم در تعيين قيمت منبع کويلي است. استفاده از مواد با کيفيت بالا مانند ورق گالوانيزه يا فولاد از فاکتورهاي مهم در تعيين قيمت منبع کويلي است.
  • تکنولوژي و ويژگي‌هاي اضافي: منابع کويل دار با تکنولوژي هاي جديد مانند سيستم‌هاي کنترل هوشمند، سيستم‌هاي انرژي‌افزايي، و روش‌هاي ايمني پيشرفته قيمت بالاتري دارند.

جهت اطلاع از قيمت روز منبع کويل دار ميتوانيد وارد سايت آراز صنعت شده و از قيمت روز انواع منبع کويلي در ظرفيت ها و برندهاي مختلف باخبر شويد. متقاضيان خريد منبع کويلي ميتوانند با استفاده از راهنمايي کارشناسان آراز صنعت، بهترين منبع کويلي را متناسب با بودجه خود خريداري کنند.

خريد منبع کويل دار

در زمان خريد منبع کويل دار، به عواملي مانند ظرفيت کويل، طول کويل اسپيرال، ابعاد راهروها و درهاي ورودي، فضاي موجود در موتورخانه، نياز به پمپ گردش يا سيرکولاتور،جنس و نوع کويل، شکل و ابعاد منبع کويل دار و برند توليد کننده منبع کويلي توجه کنيد.

جهت خريد منبع کويل دار با شماره پشتيباني آراز صنعت تماس گرفته و انواع منبع کويل دار را با بهترين کيفيت و قيمت از سراسر ايران به همراه ضمانت 5 ساله سفارش دهيد. مجموعه آراز صنعت به نشاني arazindustry.ir از شرکت هاي پيشگام در زمينه ي توليد منبع کويل دار و منبع دوجداره در ظرفيت ها و حجم هاي مختلف است. متقاضيان گرامي ميتوانند جهت اطلاع از خريد منابع کويل دار و منبع دوجداره وارد سايت آراز صنعت شده و با انتخاب محصول مورد نظر خود، تجهيزات مورد نظر خود به همراه ضمانت 5 ساله سفارش بدهند.

منبع مقاله: ايمنا





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: